دفتر منطقه‌ای زاگرس Iranology Foundation

صفحه نیمه‌رسمی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس

صفحه نیمه‌رسمی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس

اعلان
 رئیس بنیاد ایران‌شناسی|حضرت آیت الله سید محمد خامنه‌ای  موسس بنیاد ایران‌شناسی|مرحوم دکتر حسن حبیبی  گزارش عملكرد شش ماهه دفتر منطقه‌اي زاگرس  گاوماهی

بنیاد ایران‌شناسی دفتر نهاوند، با حضور رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه کرمانشاه، فرماندار، معاون فرماندار و بخشدار مرکزی نهاوند افتتاح شد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه بنیاد ایران‌شناسی در استان همدان شعبه‌ای ندارد، بر طبق اساسنامه در چنین شرایطی مسئولیت استان فاقد شعبه، با استان همجوار است و با توجه به قرابت‌های فرهنگی بین مردم شهرستان نهاوند و استان کرمانشاه بنیاد ایران‌شناسی دفتر نهاوند زیر نظر شعبه کرمانشاه راه‌اندازی شد.

سید ضیاءالدین خرم‌شاهی افزود: نامه‌نگاری و پیگیری‌های متعدد فرماندار نهاوند سبب شد هر چه سریع‌تر مجوز فعالیت بیناد ایران‌شناسی در نهاوند صادر شود.

وی همچنین با اشاره به تاریخچه بنیاد و پتانسیل‌های موجود در شهرستان رهنمود‌های لازم جهت فعالیت بهتر دفتر نهاوند را ارائه نمود.

خرم‌شاهی گفت: با توجه به اینکه بنیاد در هر استانی دارای هیئت امنایی مخصوص به خود می‌باشد، پیشنهاد می‌شود در دفتر نهاوند هم شورای مشورتی با حضور مدیران شهرستانی تشکیل دهید تا هم از نقطه نظرات ایشان در دفتر بهره‌مند شده و هم در اجرای برنامه‌ها از هم‌افزایی نیروی مدیران شهرستان استفاده کنید.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه کرمانشاه ادامه داد: با توجه به علاقمندی و توانایی‌هایی که در شهرستان نهاوند سراغ دارم، انتظار می‌رود که همکاری مدیران و اهالی شهرستان با بنیاد ایران‌شناسی دفتر نهاوند و برنامه‌ریزی‌های مسئول دفتر، در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در سطح شهرستان باشیم.

وی افزود: لازم است هر چه سریع‌تر نسبت به معرفی افراد، تکمیل تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دفتر اقدام مقتضی صورت پذیرد، زیرا به نظر می‌رسد دفتر نهاوند بتواند هم‌‌‌پا و حتی جلوتر از برخی شعبات بنیاد در مراکز استان‌ها حرکت کند.

راه‌اندازی کتابخانه تخصصی نهاوندشناسی و حتی زاگرس‌شناسی از دیگر مواردی بود که مورد تاکید رئیس بنیاد ایران‌شناسی شعبه کرمانشاه قرار گرفت.

فرماندار نهاوند در این جلسه که در محل بخشداری مرکزی نهاوند برگزار شد، گفت: هویت‌بخشی و ارتقا به هویت، فرهنگ و تمدن یک ملت و کشور در استحکام و دوام آن جامعه موثر است و هیچ ملتی را نمی‌توان یافت که با تضعیف هویت و فرهنگ تاریخی‌اش دارای اقتدار و صلابت باشد.

امامعلی عبدالملکی افزود:  به منظور آشتی فرهنگی و شناسایی رسوم و قرابت‌های فرهنگی بین گروه‌های مختلف مردم، دفتر بنیاد ایران شناسی شهرستان نهاوند افتتاح شد.

وی ادامه داد: نهاوند به عنوان شهری تاریخی با قدمتی بیش از ۷ هزار سال و شرایط فرهنگی خاص، دارای گنجینه‌ای از آثار تاریخی و فرهنگی به همراه مشاهیر و فرهیختگان بسیاری می‌باشد که لازم است ارزش‌گذاری و به جوانان شهرستان، ایران و کل جهان شناخته شود. به همین دلیل با پیشنهاد دوستان تصمیم به راه‌اندازی دفتر بنیاد ایران‌شناسی در نهاوند گرفتیم.

معاون فرماندار نهاوند نیز ضمن برشمردن ویژگی‌ها و امکانات سخت‌افزاری شهرستان برای برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی افزود: ما در شهرستان آمادگی آنرا داریم که حتی بخشی از برنامه‌های بنیاد ایران‌شناسی را که استان کرمانشاه برای اجرای آن با مشکل مواجه است برگزار کنیم.

خدایار ظفری گفت: نهاوند همچنین دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری است که می‌توانند بخشی از برنامه‌های بنیاد را به خود اختصاص دهد.

بخشدار مرکزی نهاوند نیز به تنوع قومیتی در شهرستان اشاره کرده و ادامه داد: نشان دادن مواردی که به  افراد یک جامعه هویت می‌بخشد می‌تواند سبب شود که قومیت‌های مختلف بتوانند با هم‌افزایی و همکاری فضای بهتری را در جامعه ایجاد کنند.

سید رضا سلامتی افزود: ایجاد مراکز فرهنگی در سطح هر شهرستان امکان ایجاد فضای مطلوب‌تری در آن جامعه را موجب می‌شود.

مسئول پیگیری راه‌اندازی بنیاد ایران‌شناسی دفتر نهاوند نیز گفت: نهاوند از جمله شهرهایی است که بخش مهمی از تاریخ ایران را در خود جای داده، به همین دلیل لازم است با احیا و ارائه این موارد به شناسایی هر چه بیشتر آن کمک شود.

محمدرضا عطایی افزود: در راستای راه‌اندازی این دفتر با گروه‌های مختلفی از صاحبنظران این حوزه جلساتی برگزار شده و لیستی از برنامه‌های آینده دفتر در حال جمع‌آوری است که در آینده‌ای نزدیک اثرات سازنده آن را در شهرستان خواهیم دید.

وی ادامه داد: همایش «نهاوند دروازه ورود اسلام»، راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی نهاوندپژوهی، بررسی گویش نهاوندی، تهیه اطلس تاریخی و فرهنگی شهرستان، تحقیق پیرامون آثار تاریخی موجود در شهرستان، پژوهش در مورد آداب، رسوم و فرهنگ مردم و بررسی جایگاه تاریخی و اجتماعی نهاوند در تعامل با دیگر شهرهای کشور از برنامه‌های در دست بررسی برای دفتر نهاوند می‌باشد.


پی‌نوشت: لینک خبر در وبگاه صدای نهاوند