دفتر منطقه‌ای زاگرس Iranology Foundation

صفحه نیمه‌رسمی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس

صفحه نیمه‌رسمی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس

اعلان
 رئیس بنیاد ایران‌شناسی|حضرت آیت الله سید محمد خامنه‌ای  موسس بنیاد ایران‌شناسی|مرحوم دکتر حسن حبیبی  گزارش عملكرد شش ماهه دفتر منطقه‌اي زاگرس  گاوماهی

مراسم ساماندهی باغ موزه قبرآقا در سالن شهید باهنر نهاوند با حضور مسئولین و مردم نهاوند برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام مغیتی، امام جمعه نهاوند؛ حسن بهرام‌نیا، نماینده شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی و امیر یوسفیان شهردار نهاوند در خصوص سابقه تاریخی نهاوند و لزوم ساماندهی گورستان قدیمی سخنرانی کردند.

در ادامه مراسم پژوهشگر مقیم بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس به ایراد سخنرانی در خصوص ارزش فرهنگی این گورستان پرداخت.

پیمان امرایی گفت: به دلیل احترامی که همواره انسان‌ها برای درگذشتگان قائل بوده‌اند، گورستان‌ها یکی از مهم‌ترین منابع بازشناسی نوع رفتار و باورهای مردم هر سرزمینی به حساب می‌آمده، آنچنان که هنوز هم بیشتر کشفیات باستان‌شناسی در محوطه‌هایی انجام می‌شود که در زمان خود گورستان محل باستانی بوده است.

وی در خصوص پژوهش‌های انجام شده توسط دفتر منطقه‌ای زاگرس در این خصوص افزود: با در نظر داشتن این مهم و توجه به برنامه کاری بنیاد ایران‌شناسی که پژوهش در خصوص تاریخ، فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم مردم ایران است  پس از شروع به کار بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس، یکی از اولین پروژه‌هایی که آغاز گردید بررسی گورستان‌های قدیمی شهرستان نهاوند و منطقه تحت پوشش برای دست یافتن به بخش‌های فراموش شده فرهنگ و آداب و رسوم بود؛ که در خلال آن به نگاره‌های حجاری شده، شیوه حجاری سنگ‌های قبور و نمادهای به کار رفته روی مقبره‌ها رسیدیم. در میان تمام گورستان‌های بررسی شده، گورستان قدیمی شهر نهاوند که به قبرآقا معروف است،  دارای نمادها و نگاره‌های بسیار منحصر به فردی می‌باشد که سابقه استفاده برخی از آنها به دوره‌های بسیار کهن و حتی هزاره‌های پیش از میلاد برمی‌گردد. همچنین  وجود مزار آل آقا و مراجع گراتنقدر و شهدای عالیمقام انقلاب و شخصیت های تاریخی بر ارج وارزش این آرامگاه  افزوده وحفظ وساماندهی آن را ضروری کرده است، از این رو طی هماهنگی‌های انجام شده با بنیاد ایران‌شناسی مرکز، طرح پژوهشی نمادشناسی گورستان قبرآقا آماده و آغاز شد.

امرایی ادامه داد: در همین مسیر یکی از نکات بسیار جالب وجود سنگ‌ قبرهای دو تکه در این گورستان بود که بخش بزرگ‌تر خود شامل دو بخش سر کتیبه با نمادها و نگاره‌های خاص که به زندگی معنوی وگاها به پیشه فرد اشاره دارد و کتیبه اصلی دارای متن  و اشعار  ، تاریخچه زندگی ومرگ وهویت فرد را دربر دارد و سنگ دوم تنها نمادهایی را در خود داشت که نمونه آن در گورستان‌های مناطق دیگر به چشم نمی‌خورد.  واین بخش به زندگی کیهانی اشاره دارد همین امر دلیل دیگری بر منحصر بودن سنگ‌نگاره‌های این گورستان است.  سنگ قبر برای نیاکان ما در حکم کتاب زندگی بوده وبا حک امید آرزو وباورهای خود سعی در جاودانگی داشته اند بررسی های بعمل آمده توسط محققین غربی در منطقه وحفاری ها  اشاره به وجود الواح ونقوشی که در هزاره های قبل همراه اجساد در گورها دفن میشده بابررسی این کشفیات شباهت های حیرت انگیزی که میان این تصاویر ونقوش موجود  تداوم استفاده از این تصاویر که پیش از اسلام همراه مردگان در گور دفن میشده وباورود اسلام این نگاره ها در سنگ گورها محفوظ مانده  و به هنری مقدس بدل شد.
در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ در خصوص این طرح با حضور شهردار نهاوند، پژوهشگر دفتر منطقه‌ای زاگرس، حجت الاسلام رحیم مولوی مشاور فرهنگی شهرداری نهاوند و عبدالعلی ملکی عضو شورای اسلامی شهر نهاوند برگزار شد.
لازم به ذکر است در طراحی باغ موزه سعی شده از نمادهای موجود و هویت شهرستان نهاوند بهره گرفته شود تا آنجا که طرح کلی از فرش نهاوند الهام گرفته و در طراحی حوض، باغچه و دیگر تزئینات نیز از نگاره‌های موجود در مکان استفاده شده است.
در این جلسه اعضای شورای اسلامی شهر نهاوند، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان، مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهاوند و تنی چند از مسئولین شهرستان نیز حضور داشتند.


۹۵/۰۶/۲۵