دفتر منطقه‌ای زاگرس Iranology Foundation

صفحه نیمه‌رسمی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس

صفحه نیمه‌رسمی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس

اعلان
 رئیس بنیاد ایران‌شناسی|حضرت آیت الله سید محمد خامنه‌ای  موسس بنیاد ایران‌شناسی|مرحوم دکتر حسن حبیبی  گزارش عملكرد شش ماهه دفتر منطقه‌اي زاگرس  گاوماهی




کشور پهناور ایران، با پیشینه‌ای بسیار کهن، همواره به عنوان جایگاه بخش بزرگی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان، شناخته شده است. زندگی مسالمت‌آمیز اقوام گوناگون و گروه‌های اجتماعی در این مرز و بوم، از گذشته‌های دور تا به امروز، سند زنده و گویای این پیشینه تمدنی و غنای فرهنگی و اخلاقی به شمار می‌رود. رسم‌های خوشایند ایرانیان در میهمان‌نوازی و اخلاق و عادات پسندیده ایشان در خونگرمی و مهربانی با همسایگان و مسافران، همواره زبانزد کسانی بوده است که با سفر به این سرزمین، یادگارهایی مکتوب یا دیداری از خود بر جای گذارده یا روایت‌هایشان از شکوه و زیبایی ایران زمین و خلق و خوی و فرهنگ مردمانش، به صورت شفاهی، نقل و حکایت شده است. فرهنگ پربار و هنر ظریف و ارزشمند ایرانی، پیوسته ارمغان دلپذیر و شناخته شده ایران و ایرانیان بوده است.

بدیهی است که در گذر زمان، به مانند سایر کشورها و جوامع بشری، تغییر و تحول‌هایی در شکل و سبک زندگی ایرانیان پدیدار شده و جنبه‌های گوناگون زندگی در اجتماعات شهری و روستایی را دستخوش دگرگونی کرده است. تأثیرپذیری حرفه‌ها و مشاغل قدیمی -که پیوندی نزدیک با ساختارهای سنتی در شهرها و مراکز تجمع و زیست جامعه‌های کوچک و بزرگ از ایرانیان در گذشته‌ای نه چندان دور داشته‌اند- اگر چه امری اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد، اما هرگز از اهمیت حفظ این یادگارهای کهن به عنوان بخشی از هویت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ایرانی، کاسته نمی‌شود و مستندسازی و نگاهداری نشانه‌ها و میراث برجای مانده از آنها، همواره ارزشی والا در مطالعات ایرانی و زمینه‌های متنوع مربوط به آن دارد.

از این روی، بنیاد ایران‌شناسی، براساس اهداف عالی و تعریف شده خود، تهیه مجموعه‌ای ارزشمند از مستندات تصویری و دیداری مربوط به زمینه‌های یاد شده را در قالب ششمین جشنواره عکس ایران‌شناسی و با عنوان "جلوه‌های فرهنگ و هنر ایرانی " در دستور کار خود قرار داده است. این جشنواره با همکاری سازمان‌ها و نهادهای همکار و ذیربط، پذیرای همه هنرمندان و علاقه‌مندان به ثبت ارزش‌های غنی و ماندگار ایران زمین است.


جهت کسب اطلاعات بیشتر در پایگاه اطلاع‌رسانی ششمین جشنواره عکس ایران شناسی اینجا کلیک کنند.

همچنین جهت دریافت فراخوان ششمین جشنواره عکس ایران شناسی اینجا کلیک کنید.

۹۵/۰۸/۲۹