دفتر منطقه‌ای زاگرس Iranology Foundation

صفحه نیمه‌رسمی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس

صفحه نیمه‌رسمی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس

اعلان
 رئیس بنیاد ایران‌شناسی|حضرت آیت الله سید محمد خامنه‌ای  موسس بنیاد ایران‌شناسی|مرحوم دکتر حسن حبیبی  گزارش عملكرد شش ماهه دفتر منطقه‌اي زاگرس  گاوماهی

همایش «گیان، شصت قرن تمدن و آبادانی» از سوی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس و با همکاری بخشداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر گیان و دانشگاه نهاوند (ویژه دختران)، مؤسسه آموزش عالی آزاد نهاوند و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند برگزار شد.


اهمیت برگزاری همایش های ایران شناسی

فرماندار نهاوند در این مراسم گفت: کمترین تأثیر اینگونه همایش‌ها اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن به مردم در خصوص اهمیت آثار تاریخی است.

کریم حمیدوند افزود: باید تلاش کنیم کاوش‌های باستان‌شناسی و تاریخی از سوی مراجع رسمی و قانونی انجام شود تا زمینه‌های فرهنگی و تاریخی این تمدن کهن برای همگان آشکارتر شود.

رئیس همایش ادامه داد: کاوش‌هایی که از سوی باستان‌شناس مشهور جهان پروفسور «گریشمن» در بیش از پنجاه سال پیش در منطقه گیان انجام شد نشان از اهمیت تاریخی این منطقه دارد.

وی گفت: برگزاری همایش لائودیسه در سال جاری و این همایش در شهر گیان بسیار حائز اهمیت است و باید به گوش غارتگران آثار تاریخی برسانیم که آنها دارند تاریخ و هویت یک منطقه را نابود می‌کنند.

حمیدوند افزود: خوشبختانه دستگاه قضایی استان تسلط کامل بر این مناطق باستانی و حفاری‌های غیرمجاز دارد و تاکنون گروه‌های زیادی در این زمینه شناسایی و دستگیر شده اند.


اولین همایش علمی گیان توسط بنیاد ایران شناسی

نماینده بنیاد ایران‌شناسی با تقدیم سلام حضرت آیت الله سید محمد خامنه‌ای ریاست بنیاد ایران‌شناسی پیام دکتر سید ضیاء الدین خرم‌شاهی رئیس شعبه استان کرمانشاه و نماینده ریاست بنیاد ایران‌شناسی در شعب را قرائت نمود.

برگزاری همایش‌های علمی پیرامون تاریخ، فرهنگ، تمدن و آداب و رسوم بومی مناطق تحت پوشش شعب بنیاد ایران‌شناسی برای عامه مردم است.

جایگاه تمدن گیان نه تنها در منطقه غرب و ایران که در دیدگاه جهانیان جایگاه ویژه‌ای است، تا آنجا که کمتر موزه‌ معتبری در جهان را می‌توان مثال زد که نمونه‌ای از آثار تمدن گیان در آن یافت نشود. علاوه بر این وجود جنگل و سرچشمه پرآب گیان بر لطف و اهمیت این منطقه می‌افزاید.

جای خرسندی است که اولین همایش رسمی در خصوص شناسایی ابعاد تمدن و فرهنگ گیان، توسط بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس برگزار می‌شود.


افتخارات تاریخی نهاوند و گیان

نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شهر گیان از موهبت‌های طبیعی بسیاری برخوردار است اما متأسفانه ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها خوب استفاده کنیم.

حسن بهرام‌نیا افزود: شهر گیان از نظر تاریخی بسیار با اهمیت است و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد اما دریغ از فراهم کردن زیرساخت مناسب در این منطقه که همین امر سبب شده ما نتوانیم از این ظرفیت‌ها برای درآمدزایی، اشتغال و معرفی شهرمان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما مردم ریشه‌داری هستیم و هویتی در تاریخ داریم و این جزو افتخارات ماست و از مصادیق این هویت و افتخارات، آثار تاریخی کشف‌شده در شهر نهاوند و گیان است که در موزه‌های خارج از کشور و داخل نگهداری می‌شود.

بهرام‌نیا گفت: همین آثار سفالی حتی شکسته گویای فرهنگ، تمدن، مجموعه آداب و رسوم، گفتمان و تکنولوژی ما است که در این اشیای قدیمی نهفته شده است.


شان نهاوند

قائم‌مقام مؤسسه آموزش عالی آزاد نهاوند گفت: تاریخ و تمدن دیرین گیان را گنجی است که باید برای معرفی آن با همه توان به میدان آمد.

علی معافی افزود: با وجود اینکه موسسه آموزش عالی را در تهران تاسیس کردیم به دلیل علاقه‌ای که به نهاوند داشتیم نام موسسه را نهاوند گذاشتیم و حتی در نشان هم از کتیبه لائودیسه الهام گرفتیم.


شناخت همه جانبه تمدن و اقلیم گیان

مسئول بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس گفت: هدف از برگزاری این برنامه تلاش برای معرفی و شناخت بیشتر منطقه گیان و مباحث جاذبه‌های گردشگری، طبیعی و تاریخی چند هزار ساله آن بود.

محمدرضا عطایی افزود: متاسفانه غفلت و کوتاهی در معرفی گیان باعث شده ظرفیت‌های این منطقه آنچنان که شایسته است به باستان‌شناسان، گردشگران و دوستداران طبیعت معرفی نشود.

دبیر همایش ادامه داد: قبل از ورود آریایی‌ها به ایران تنها ۴  منطقه دارای سکنه بومی بوده و گیان یکی از آنهاست که بدون هیچ وقفه‌ای، سکونت و زیست در آن جریان داشته است.عطایی عنوان کرد: مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این همایش منطقه‌ای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و بنیادهای علمی بود که در مراحل بعدی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‎گذاری در بخش‌های مختلف این شهر ترغیب کند.

مسئول بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس با اشاره به این‌که مهلت ارسال مقالات به این همایش ۲۶ آبان ماه سال جاری بود، بیان کرد: با وجود فرصت اندک طی مهلت تعیین شده و از زمان اعلام فراخوان ۳۲ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال ‌شد.وی گفت: از این تعداد ۱۸مقاله انتخاب شد که ۱۶مورد آن در قالب کتابی چاپ و ۴مقاله به‌عنوان برترین‌ها انتخاب شدند.

عطایی افزود: در روز همایش ۴ مقاله از سوی نویسندگان ارائه شد که این مقاله‌ها شامل دو مقاله در حوزه باستان‌شناسی، یک مقاله در حوزه نمادشناسی و یک مقاله در حوزه منابع طبیعی بود.

مسئول بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس در ادامه از تأسیس و راه‌اندازی گروه پژوهشی گیان‌شناسی در شهر گیان نهاوند خبر داد و گفت: با حمایت مسئولان و همدلی مردم و مساعدت بنیاد ایران‌شناسی مجوز تأسیس گروه پژوهشی گیان‌شناسی ذیل دفتر منطقه‌ای زاگرس اخذ شده و با تلاش‌های مسئولان به‌زودی افتتاح خواهد شد.

عطایی اضافه کرد: حضور مسئولان شهرستان از جمله فرماندار و نماینده شهرستان در این مراسم نشان از همدلی هرچه بیشتر برای شناسایی ابعاد تمدنی منطقه است.

دبیر همایش اظهار کرد: این همایش یک حرکت مثبت برای معرفی موقعیت تاریخی و طبیعی گیان از جمله تمدن، اقلیم، نمادشناسی و گردشگری بود. خروجی‌ای که می‌شود از این همایش انتظار داشت فراهم شدن شرایط برای ایجاد دفتری پژوهشی در رابطه با گیان در این منطقه، همچنین ایجاد موزه گیان‌شناسی و به دنبال آن جذب دانشجویان تاریخ و رشته‌های مرتبط برای اختصاص پایان‌نامه‌های خود با موضوع منطقه گیان است.

عطایی گفت: حضور مسئولین محترم و نماینده شهرستان در این مراسم نشان از همدلی هر چه بیشتر جهت شناسایی ابعاد تمدنی منطقه دارد.

وی افزود: در خصوص نشان طراحی‌شده برای همایش، مقاله نمادشناسی و اسطوره‌شناسی عقاب بر مبنای نگاره‌های باستانی و موجود در منطقه گیان توسط پیمان امرایی پژوهشگر بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس به‌عنوان مقاله برگزیده ارائه شد که به بررسی ابعاد مختلف این طرح پرداخت.


عقاب نماد همایش و شهر گیان

مدیر پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی دفتر منطقه‌ای زاگرس در رابطه با نماد این همایش که دال یا عقاب گیان بود گفت: این عقاب در حال حاضر هم در کوه‌های گیان زیست دارد. عقاب گیان نقشی ماندگار است که در اغلب سفال‌های کشف‌شده و فرش‌ها و سنگ قبرهای گیان مشاهده شده است.

پیمان امرایی افزود: نقش عقاب از سالیان‌ دراز‌ مورد‌ توجه بسیاری از مردم ایران زمین به خصوص مردم منطقه گیان بوده و از هزار سال قبل از میلاد مسیح‌ آثاری در دل خاک خفته بود که نماد عقاب روی آنها نقش داشت. معمولا نقش عقاب روی سفال‌های دوران قبل از‌ میلاد مسیح به دست دارای بالی گسترده و منقاری برگشته است. امروز این اشیای گرانبها چون دری کمیاب در موزه‌های جهان و موزه‌های شخصی می‌درخشد.

وی ادامه داد: پس از تحقیقات گسترده به نقش عقاب به عنوان تجلی قدرت و شکوه تمدن گیان رسیدیم و این طرح به عنوان نماد همایش انتخاب شد.


تجلیل از برگزیدگان

  در مراسم به مناسبت شهادت امام حسن عسگری (ع) و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) مراسم نی‌نوازی آئینی توسط استاد عسگر سوری اجرا شد. همچنین مقالات برگزیده به صورت خلاصه توسط نویسندگان به حضار ارائه شد.

در پایان همایش از صاحبان مقالات برگزیده آقای خلیل الله بیک محمدی با مقاله «بررسی شمایل‌نگاری مهرها و اثر مهرهای مکشوف از مطالعات باستان‌شناختی تپه گیان»، آقای پیمان امرایی با مقاله «نمادشناسی و اسطوره‌شناسی عقاب بر مبنای نگاره‌های باستانی و موجود در منطقه گیان»، آقای مهدی حیدری با مقاله «بررسی ارتباطات فرهنگی تپه گیان نهاوند و تپه گریران الشتر در عصر مفرغ» و آقایان واحد کیانی و سجاد کیانی با مقاله «ارزیابی ذخایر و منشأ تأمین آب سراب گیان» به همراه کسانی که در برگزاری همایش زحمت کشیدند و سه تن از خبرنگاران با اهدا لوح سپاس و تندیس همایش تجلیل شد.




۹۵/۰۹/۲۰